sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Kohti abstraktia - Lilojen Mondrian-maisemat

Lilojen kanssa modernimman ilmaisun ensiaskelena otettiin tarkasteltavaksi Piet Mondrianin maisemamaalaukset, katsellen esimerkeistä miten täysin esittävä dyynimaisema muuttui vähemmän esittäväksi Mondrianin kokeillessa eri tyylejä. (Mondrianin dyynejä: 1909-1910, 1909

Varsinaisena inspiraation lähteenä käytettiin pointillistisia maalauksia ja mietittiin, millaista maisemaa voisi tehdä kotoperäisemmällä aiheella. Samalla keskusteltiin vasta- ja lähivärien käsitteistä.

Aluksi hahmoteltiin lyijykynällä hyvin yksinkertainen maisema, joka sitten maalattiin vesivärein: taivas (ja mahdollinen vesi) siniseksi, muu maisema sopiviksi katsotuin värein. Sillä välin kun vesivärimaalaus kuivui, etsittiin kullekin nuorelle taiteilijalle työssä käytettyjen värien vastavärejä väriympyrän avulla temperavalikoimasta ja aloitettiin maiseman pointillistinen toinen maalauskierros käyttäen sormia. Ensimmäisen pointillistisen ”kierroksen” jälkeen etsittiin äsken käytettyjen värien lähivärejä (jälleen temperat) ja pilkutettiin lisää.

Alla otteita Lilat 2-ryhmän töistä, Lilat 1:n töitä tulee näkyviin, kun ne on katsottu yhdessä läpi ja kuvattu.
Angelican kumpuileva dyynimaisema ja vastaväripilkutusta.

Oonan maisemaa halkoo joki,
vasta- ja lähiväripilkutus on luonut hyvin elävän ja varsin abstraktin kokonaisuuden.

Viivin maisemassa vesi & taivas ja maa ovat suorastaan vaihtaneet paikkaa!
Hienoa värien käyttöä, vai mitä!
Ellin maisema lähti suoraan kohti täyttä abstraktia ilmaisua räjähtävällä värien käytöllä.
Siirin seesteisen lumitunnelmainen maisema saa hauskaa lisäpotkua tanssivista väripisteistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti